Head to Hearts yogastijlen mobile

Yoga stijlen

yin/yang - yin - restorative - nidra

‘You cannot do yoga. Yoga is your natural state. What you can do are yoga exercises, which may reveal to you where you are resisting your natural state.’ – Sharon Gannon

Yoga stijlen

yin/yang - yin - restorative - nidra

Yin/Yang Yoga - Balans is het toverwoord van deze yogastijl. Uiteindelijk draait alles in het leven om balans en dat is precies het mooie van yin/yang yoga. De energieke yang flow versterkt de spieren en de statische yin houdingen leggen de focus op de diepere lagen van het lichaam zoals het bindweefsel. Je wordt zowel fysiek, emotioneel als mentaal uitgedaagd. Hierdoor is yin/yang yoga zowel een work-out als een ‘work-in’.

Yin Yoga - Iedere dag hebben we allemaal verplichtingen. We rennen van hot naar her, ontvangen heel de dag door appjes en e-mails die we moeten beantwoorden en dan zijn we ook nog actief op social media. Maar de verplichting om dagelijks even bewust stil te staan bij onszelf ontbreekt op ons to-do-lijstje. Yin yoga is een passieve vorm van yoga waarbij de houdingen 3 tot 5 minuten worden aangehouden om de gewrichten te versterken en het bindweefsel te versoepelen. Doordat je langer in een houding blijft heb je ineens wél even tijd om stil te staan bij je gedachten en je gevoelens. Dit kan soms best uitdagend en/of confronterend zijn. Kan je je in minder prettige situaties ook comfortabel voelen en alles accepteren zoals het is? 

Restorative - Dat stress funest is voor je lichaam en geest weten we inmiddels allemaal wel. Maar wist je dat teveel stress er ook toe kan leiden dat de herstellende functies van je lichaam ontregeld worden zoals je spijsvertering, stofwisseling en hormoonbalans? Restorative yoga is, zoals de naam al doet vermoeden, gericht op het herstel van je lichaam. Het is een meditatieve yogavorm in liggende houdingen waarbij het lichaam volledig ondersteund wordt met behulp van kussens, bolsters en dekens zodat je beter kan loslaten en écht kan ontspannen. De poses worden soms wel 15 minuten aangehouden waarbij we enkel focussen op de ademhaling zodat je vanuit de ‘doe-modus’ naar de ‘zijn-modus’ kan overschakelen. Hiermee creëren we de ideale omgeving voor het lichaam om zichzelf te vernieuwen en herstellen. 

Yoga Nidra - Tijdens yoga nidra heb je dezelfde hersenactiviteit als in je slaap. Hierdoor kan het na een sessie aanvoelen alsof je 4 uur hebt geslapen. Maar yoga nidra is zoveel meer dan dat. Het zou zonde zijn om deze techniek enkel te gebruiken als powernap. Dat zou hetzelfde zijn als met een vliegtuig boodschappen doen bij de lokale supermarkt.  Met de techniek van yoga nidra kun je namelijk met behulp van intenties, diepgewortelde gedragingen en overtuigingen transformeren. Deze eeuwenoude diepe meditatie techniek brengt het lichaam in slaap maar het bewustzijn blijft wakker. Zo kun je met je volledige aandacht naar binnen keren. Hierdoor kan er gewerkt worden naar een complete emotionele, mentale en fysieke ontspanning. 

Geen flauw idee welke yogastijl het best bij jouw event of retreat past? Neem contact met mij op voor advies. Ik denk graag met je mee.

There was only one race left to run, the one from my head, to my heart.